Books, Review

Recensie: “De Bourgondiërs” van Bart van Loo

De Bourgondiërs

Deze boekrecensie gaat over het boek “De Bourgondiërs” van Bart van Loo. Van Loo is een Vlaams schrijver die al een aantal sterke historische boeken heeft neergezet. Zoals “Napoleon. De schaduw van de revolutie”. Zijn nieuwste boek is niet alleen ontzettend dik, maar ook in verschillende media erg bejubeld. Dit schept natuurlijk behoorlijke verwachtingen over dit boek.

Samenvatting

Van Loo begint rond 500 na Christus met een korte samenvatting over de vroege middeleeuwen in de lage landen, en hoe het met het Bourgondische rijk begon. Langzaam bouwt hij het verhaal op richting de eerste Bourgondische hertog die ook graaf van Vlaanderen werd: Karel de Stoute. Hij vertelt over de opkomst van de Bourgondiërs in Vlaanderen maar ook over hun ondergang. De slimme huwelijkspolitiek van de Bourgondiërs, maar ook hun onmiskenbare veroveringszucht komen uitgebreid aan bod

Het boek

Het boek is misschien angstaanjagend dik (ruim 500 pagina’s), maar het leest als een trein. Dit komt mede door de levendige schrijfstijl die Van Loo gebruikt. Hij geeft uitleg over middeleeuwse gewoonten, en normen en waarden waar dit nodig is. Dit zorgt ervoor dat het boek ook voor mensen met weinig historische kennis goed te lezen is. Toch is het boek niet alleen een roman, maar een echt historiografisch werk. Dit zie je bijvoorbeeld aan de ellenlange lijst met voetnoten van werk wat Van Loo heeft bestudeert alvorens dit te schrijven.

Van Loo heeft daarnaast achterin het boek ‘leeshulpen’ toegevoegd zoals stambomen en leeslijsten. Zeker wanneer je niet veel historische boeken en/of kennis hebt kan dit behulpzaam zijn zodat je niet steeds terug hoeft te bladeren. Ook is de opdeling van de hoofdstukken in aparte kleinere fragmenten erg prettig voor een dikke pil als dit boek. Maar vooral de ‘luchtige’ manier van schrijven die Van Loo hanteert is erg prettig. Hierdoor leest het boek vlot, en voelt het niet als een langdradige opsomming van gebeurtenissen. Van Loo weet precies wanneer hij zaken iets moet uitlichten, en welke zaken achterwege gelaten kunnen worden

Eindoordeel

Van Loo vult met zijn boek “De Bourgondiërs” perfect het gat van kennis over de late middeleeuwen in de Lage Landen. Het boek is sterk en goed geschreven, maar toch luchtig. Voor iemand die meer zou willen leren over de ontstaansgeschiedenis van de Nederlanden is dit zeker een goed boek. Het maakt mij ontzettend benieuwd wat Van Loo zijn volgende meesterwerk zal zijn!

Je kunt het boek hier bestellen in een hardcover versie voor 34.99