Lifestyle, Personal

Help! ik ben student met een depressie

Depressie

Je hoort het de laatste tijd steeds vaker. Studenten en twintigers bezwijken onder druk, en zitten thuis met een burn-out of een depressie. Mij is dit helaas ook overkomen, en ik heb hiervoor hulp gezocht. Hoe dit mij heeft geholpen vertel ik hier.

Ik heb altijd al een ontzettende druk gehad om te moeten presteren. Niet alleen vanuit mijzelf, maar ook vanuit mijn omgeving. Ik koos een studie waarbij je moest excelleren om later kans te maken op toegang tot een master en een baan. Om dit allemaal te bereiken haalde ik alles in mijzelf naar boven, en dit eiste zijn tol. Ik was letterlijk opgebrand, en nergens meer toe in straat. Samen met zware dingen uit mijn verleden ontpopte deze burn-out zich tot een nare depressie waar ik op dit moment nog steeds mee bezig ben om eroverheen te komen. Ik hoop dat het delen van mijn verhaal met jullie mij hierin zal helpen. Want erover praten is heel erg belangrijk.

Dit moet anders

Na mijn burn-out veranderde mijn leven drastisch. Doordat ik hierdoor niet de benodigde studiepunten had gehaald, haalde ik het jaar niet en moest ik stoppen. Vanaf februari zat ik hierdoor dag in, dag uit thuis. Ik was voor mijn gevoel alles kwijt, en hierdoor kwam er een depressie op gang. Ik heb niet bepaald de leukste jeugd gehad doordat ik veel gepest ben en aardig wat nare dingen heb meegemaakt die trauma’s opleverden. Dit had ik allemaal in mijn hoofd weggestopt, en dit kwam toen weer naar boven. Ik had veel last van nachtmerries en angstaanvallen hierdoor. Wegstoppen lost dus echt niets op.

Met mijn vriend kon ik hier gelukkig over praten, al dwong hij me wel om het tegen hem te vertellen. Ik schaamde mij namelijk ontzettend, en had het gevoel dat ik een mislukking was. Hij spoorde mij aan om professionele hulp te zoeken, zowel voor mijn trauma’s als voor mijn aanhoudende depressie. En hierdoor kwam ik in contact met een specialist die mij met beide problemen goed helpt. Ik zat zelf namelijk op het punt dat ik nergens geen zin meer in had. Niet dat ik mezelf van kant wilde maken, maar niets interesseerde mij nog, en motivatie was er niet.

Depressie

Ook mensen met een depressie kunnen lachen, niet alles is somber.

De depressie aanpakken

Heel diep kun je als persoon gaan. En je moet ook diep gaan wil je de problemen aanpakken bij de bron. Samen met de psycholoog gingen we graven naar mijn verleden, en gaven we de nare dingen een nieuwe plek. We koppelden positieve dingen eraan, zodat de heftigheid van de herinnering minder werd. Langzaam begonnen herinneringen minder levendig te worden, en kreeg ik minder last van nachtmerries. Ik was in het begin wel heel angstig, want je bent bang te veranderen en niet meer jezelf te zijn.

Het tweede wat we gingen aanpakken was mijn depressie. Ik wilde zelf absoluut geen antidepressiva slikken omdat ik niet geloof in een chemische oplossing. We begonnen met het veranderen van mijn dagelijkse routine. Plan je dag in, en zorg ervoor dat je iedere week iets plant waar je je op kunt verheugen. Ik moest onder de mensen blijven gaan, en mijzelf belonen na een goede dag. Ook schreef ik in een boekje mijn gedachtes op. Twee boekjes zelfs, eentje voor de negatieve, en eentje voor de positieve. Naarmate de maanden verstreken raakte het positieve boekje langzaam voller dan de negatieve, en daar ben ik blij mee.

En nu?

Het proces is nog lang niet afgelopen voor mij. Ik heb nog steeds slechte dagen waarop ik mijzelf het bed uit moet sleuren. Gelukkig zijn die steeds minder, maar niet minder heftig. Ik merk ook dat mensen in mijn omgeving merken dat het met mij stukken beter gaat. Mensen reageren positiever op mijn aanwezigheid, en zeggen vaak ook dat het beter gaat met mij. Er zijn nog steeds dingen waar ik aan werk zoals mijn onzekerheid over mijn lichaam, en mijn druk om te presteren. Hopelijk kan ik later terugkijken op deze tijd als iets dat achteraf een positief effect op mij als persoon heeft gehad.

Kamp je nou zelf ook met een depressie of burn-out? Praat hierover met iemand of zoek hulp op een andere manier. Kijk eventueel voor meer info of hulp op de site van MIND (voorheen Fonds Psychische Gezondheid)